Op 1 juli 2015 is de Wet Pensioencommunicatie (gefaseerd) in werking getreden. De wet zal een aantal maatregelen bevatten om ervoor te zorgen dat u als pensioen-deelnemer beter geïnformeerd wordt voor het pensioen. Hiervoor zijn in de wet de volgende verbeterpunten opgenomen:
De kwaliteit van UPO en www.mijnpensioenoverzicht.nl dienen te verbeteren. Ook dient de aard van de informatie evenwichtig te zijn en aan te sluiten op de behoeftes, handelings - en keuzemogelijkheden. Kortom, er dient meer focus te komen op de gevolgen van pensioen bij levensgebeurtenissen.
De werkgevers hebben wat betreft het pensioen van werknemers een zorgplicht om tijdig, duidelijk en correct te informeren. Werkgevers krijgen door de invoering van de wet een grotere verantwoordelijkheid in de pensioencommunicatie aan hun werknemers. Dit betekent dat werkgevers hun nieuwe werknemers tijdens het arbeidsvoorwaardengesprek moeten informeren over de hoofdkenmerken van de pensioenregeling.
Omdat de werkgever vaak als eerste op de hoogte is van belangrijke veranderingen in het leven van de medewerkers (de life-events) krijgt hij een signaalfunctie en moet hij de werknemer actief informeren over de gevolgen van deze gebeurtenis op zijn pensioen.
Het doel van deze maatregelen is onder andere het stimuleren van het pensioenbewustzijn van de werknemers.